E-commerce België stijgt met 17 procent

keyboard_arrow_down

Het gaat goed met de online markt in België. Volgens de E-commerce Barometer, een jaarlijks initiatief van The House Of Marketing en SafeShops.be, zetten Belgische webshops afgelopen jaar 8,2 miljard euro om. Dat is bijna 1,2 miljard euro oftewel 17 procent meer dan in 2018. Ook het aantal online transacties via Belgische webshops is sterk toegenomen. Afgelopen jaar waren dat er dagelijks zo’n 85 miljoen; 22 procent meer dan een jaar eerder.

Dagelijks starten er nieuwe Belgische webshops

België telt een kleine 30 duizend webshops. Toch wordt de markt grotendeels beheerst door grote spelers als Amazon, bol.com, Coolblue en Zalando, opvallend genoeg allemaal buitenlandse bedrijven. Nog geen vier procent van alle online retailers genereert maar liefst 87 procent van alle omzet onder Belgische klanten. Het aantal webshops in België groeit echter nog altijd. Iedere dag komen er 13 webshops bij in België. Het land liep lang achter op het gebied van e-commerce, maar er is steeds meer digitale kennis onder Belgische ondernemers. Bovendien verlangen veel vooral jonge Belgen dat Belgische bedrijven hun producten ook online verkopen.

Er lijkt veel vraag te zijn naar gespecialiseerde webshops die zich kunnen onderscheiden van deze grote webshops op het gebied van aanbod, service en productkennis. Ook Nederlandse ondernemers die interessante producten voor de Belgische markt verkopen doen er dus goed aan om België te verkennen. Meer dan de helft van alle Belgen heeft Vlaams als eerste taal, wat de drempel aanzienlijk verlaagt. Wie naast een Nederlandstalige webshop ook een Franstalige storeview heeft, bereikt in één klap het grootste deel van de online shoppers in het land.

Belgische webshops verkopen veel over de grens

Misschien wel de meest opvallende conclusie van de E-commerce Barometer is dat ongeveer een kwart van alle aankopen in Belgische webshops – goed voor meer dan 2 miljard aan omzet – gedaan wordt vanuit het buitenland. Het merendeel hiervan komt uiteraard uit de buurlanden van België. De buitenlandse aankopen komen vooral vanuit Frankrijk (bijna 28 procent), Nederland (18 procent) en Duitsland (ruim 7 procent). Dit is nog wel te verklaren, omdat er in België zowel Nederlands en Frans als Duits gesproken wordt. Opvallender is het relatief grote aandeel kopers vanuit het Verenigd Koninkrijk, die maar liefst 9,5 procent van alle buitenlandse aankopen uitmaken.

Hier zien we ook precies waar een klein land zich in kan onderscheiden. Zorg dat een webshop bereikbaar is voor de buurlanden en de doelgroep wordt al direct groter. Daar is op in te springen door een zoekwoordenonderzoek voor aangrenzende landen uit te voeren. Is er bijvoorbeeld te zien dat Franse klanten bepaalde zoektermen vaker gebruiken dan Franstalige klanten uit België? Dan kan het waardevol zijn om je SEO content en je SEA-strategie daarop aan te passen en je webshop zo vindbaar te maken voor een grotere groep klanten.

Meer bestellingen, kleinere bedragen

De enige daling die de E-commerce Barometer laat zien is in de besteding per aankoop. Een gemiddelde bestelling in een Belgische webshop had in 2019 een totaalbedrag van iets meer dan 96 euro, ten opzichte van ruim 100 euro het jaar ervoor. Dit hoeft echter niet iets negatiefs te zijn. Het onderzoek analyseert vooral de transacties van de grootste payment service providers en zag dat er steeds vaker voor kleinere bedragen wordt afgerekend. Het lijkt er dus op dat Belgische shoppers vaker kleine bestellingen doen dan voorheen.

Dit laat zien dat het consumentenvertrouwen in de Belgische e-commerce gestegen is. Belgische klanten richten zich niet alleen maar tot webshops voor grote aankopen. Ook consumptiegoederen bestellen Belgische klanten steeds vaker online.

Shopcommerce bouwt webshops voor de Belgische markt

Shopcommerce bouwt al jaren webshops voor de Belgische markt. We zien bijvoorbeeld dat het zoekgedrag van Belgische klanten in sommige branches genoeg verschilt van Nederlanders om een storeview gericht op België te rechtvaardigen. Ook als u al een Nederlandstalige webshop heeft, kan het dus interessant zijn om een aparte webshop voor België te openen. Wij kunnen je daarin adviseren en doelgerichte SEO content schrijven.

Ook als je nog geen webshop hebt, maar wel je producten online wilt verkopen kunnen we je helpen met een Magento webshop. Laat ons telefonisch of via het contactformulier weten wat je e-commercewensen precies zijn. Dan gaan we samen een Magento webshop ontwikkelen.