Steeds meer Europeanen shoppen online

keyboard_arrow_down

Uit onderzoek van statistiekenbureau Eurostat is gebleken dat 60 procent van alle Europeanen online shopt. Eurostat onderzoekt ieder jaar het online shopgedrag in alle Europese landen. Uit het meest recente onderzoek is gebleken dat het aandeel online shoppers weer is gestegen. In 2018 kocht namelijk 56 procent van alle Europeanen wel eens wat bij een webshop. Tien jaar geleden was dit nog 32 procent. Webshops zijn dus nog altijd enorm aan terrein aan het winnen en dat is zeker niet alleen in Nederland het geval.

Nederlanders en Scandinaviërs kopen veel online

Binnen de Europese Unie staat Nederland op de derde plaats. Maar liefst 81 procent van alle Nederlanders die meededen aan het onderzoek gaf aan in 2019 iets online gekocht te hebben. Alleen in Denemarken (84 procent) en Zweden (82 procent) koopt een groter deel van de bevolking online. Door de grote afstanden is online aankopen doen al jaren populair in Scandinavië. Noorwegen is bijvoorbeeld geen lid van de Europese Unie, maar uit het onderzoek van Eurostat blijkt dat 82 procent van de Noren afgelopen jaar iets bij een webshop kocht. Ook in Groot-Brittannië zijn webshopaankopen goed vertegenwoordigd: 87 procent van de bevolking kocht daar afgelopen jaar online.

Het is geen grote verrassing dat juist deze landen veel online shoppers kennen. Het zijn allemaal landen met veel IT-kennis, een grote internetdekking en volop logistieke mogelijkheden. De sterkste groei is in andere landen te zien. Estland zag het aandeel online shoppers groeien van 17 procent in 2009 tot 68 procent in het afgelopen jaar. Maar ook België maakte de afgelopen tien jaar een flinke groei door. Tien jaar geleden deed nog geen veertig procent van de Belgen online aankopen, vorig jaar is dat opgelopen tot 66 procent.

Waarom kopen andere Europeanen niet online?

Eurostat onderzocht ook de redenen waarom respondenten niet online kopen. In vrijwel ieder land geven mensen die niet online shoppen aan dat ze dat vooral uit gewoonte doen of uit loyaliteit naar de fysieke winkels toe. Verder geven deze klanten aan de producten graag in het echt te willen zien. Vooral in landen waar weinig mensen online shoppen, zoals Roemenië, Montenegro en Bulgarije (alle onder de 25 procent), worden deze drie redenen vaak opgegeven. Omdat de internetdekking in die landen minder goed is dan in West-Europa, geeft ook een relatief hoog percentage aan niet over de nodige vaardigheden te beschikken.

Daarnaast maken inwoners van landen die minder online shoppen zich relatief vaak zorgen om de veiligheid van de betaalmethoden. In de Benelux en Duitsland maakt minder dan 5 procent van alle mensen die alleen fysiek shoppen zich hier zorgen om. Wie zich op markten richt waar men twijfelt aan de betrouwbaarheid van betaalopties doet er dus goed aan om extra te investeren in veilige online betaalmethoden en uitgebreide informatie over hoe ze werken. Een positieve ontwikkeling is dat het percentage mensen dat de betaalmethoden niet vertrouwt in vrijwel ieder Europees land daalt.

Problemen tijdens het shoppen

De problemen waar respondenten tijdens het online shoppen tegenaan liepen waren eveneens onderdeel van het onderzoek van Eurostat. Hier is een interessante verdeling binnen Europa te zien. Zo heeft ongeveer een derde van alle klanten in ieder Noordwest-Europees land problemen met levertijden die langer zijn dan verwacht. Ook lopen klanten in deze landen relatief vaak tegen technische problemen aan. Klanten in Groot-Brittannië, Zwitserland en Scandinavië melden vaker dan gemiddeld dat ze onvoldoende informatie kunnen vinden over garantie en de rechten die ze als koper hebben.

De problemen van klanten in de rest van Europa meer uiteen. Zo steekt Tsjechië met kop en schouders boven de rest uit als het gaat om problemen met de afhandeling van klachten (19 procent) en wordt er in Malta relatief vaak melding gedaan van fraude en defecte of verkeerde zendingen. Toch is in het onderzoek ook te zien dat in de meeste Europese landen meer dan de helft van de online shoppers nooit tegen problemen aanloopt. In Spanje en Portugal meldt zelfs meer dan 90 procent nooit iets te klagen gehad te hebben over hun online bestellingen.

Goed geïnformeerd aankopen doen

Het onderzoek laat zien dat producten en prijzen in ieder Europees land veel vergeleken worden voor mensen tot online aankopen overgaan. Klanten oriënteren zich op producten en retailers door verschillende webshops met elkaar te vergelijken. Hier blijkt wel uit hoe belangrijk informatievoorziening is. Goede SEO content levert op termijn een hoge vermelding in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines op, maar de resultaten van dit onderzoek bewijzen dat duidelijke, prettig leesbare informatie eveneens belangrijk is voor je klanten.

Verder is te zien dat Noordwest-Europese klanten relatief veel gebruik maken van prijsvergelijkingssites. Een bezoek aan sites als Beslist.nl en Prijsvergelijk.nl gaat vooraf aan iedere aankoop van 39 procent van alle Nederlanders. In Duitsland en Denemarken geeft zelfs bijna de helft van alle shoppers aan voor iedere online aankoop een prijsvergelijkingssite te bezoeken. Daarnaast geven klanten in West-Europa aan zeer veel waarde te hechten aan klantreviews.

Webshops voor vrijwel alle Europese markten

Naar verwachting zullen veel van de cijfers in het Eurostat-onderzoek in 2020 verder stijgen. Dit heeft onder meer met de coronacrisis te maken, maar deze verwachting past ook in de stijgende lijn die al jaren overal in Europa te zien is. Als je nog geen webshop hebt, is nu dus een mooi moment om er een te openen. Ook als je al een fysieke winkel hebt. Pak je dit goed aan, dan kunnen je webshop en je fysieke winkel elkaar versterken. Shopcommerce heeft Magento webshops ontwikkeld voor de meest uiteenlopende klanten. Sommige zijn alleen online actief, andere hebben ook een fysieke winkel. We gaan altijd met onze klanten op zoek naar een maatwerk oplossing.

Wil je optimaal profiteren van de toename in het aantal online shoppers in heel Europa? Bij Shopcommerce werken SEO tekstschrijvers in acht verschillende Europese talen. We kunnen dus SEO content schrijven die bij iedere belangrijke Europese doelgroep aanslaat. Daarnaast wordt je shop ontwikkeld door gecertificeerde Magento developers en ervaren UX/UI designers. Meer weten? Neem dan eens contact met ons op!