De invloed van Voice Search op SEO

keyboard_arrow_down
Voice Search wordt steeds belangrijker. Onder invloed van devices als Google Home, Amazon’s Alexa en Apple iPhones met Siri neemt het aantal gesproken zoekopdrachten de laatste jaren wereldwijd toe. Naar schatting zal volgend jaar minstens de helft van alle zoekopdrachten op basis van ingesproken tekst zijn. Wil je dat je Magento 2 webshop gevonden blijft worden? Dan is het belangrijk dat de SEO-opbouw van jouw site met deze ontwikkelingen mee verandert.

Hoe werkt Voice Search?

De techniek achter Voice Search bestaat al bijna tien jaar. Nu steeds meer apparaten ook echt ondersteuning bieden aan gesproken opdrachten, wordt er logischerwijs ook steeds meer gebruik van gemaakt. Omdat Google sinds de introductie van RankBrain in 2015 een zelflerend algoritme heeft, betekent een toename in zoekopdrachten dat het algoritme steeds beter wordt. Hoe meer gesproken zoekopdrachten er zijn, hoe beter het leert om verbanden te leggen en daardoor beter antwoord te geven op de vragen van gebruikers. Bij het gebruik van Voice Search worden heel andere zoektermen ingevoerd dan bij Text Search. De zoekopdrachten bestaan namelijk niet uit twee of drie losse keywords, maar vragen in lopende zinnen. In andere woorden: Google moet leren om natuurlijke spreektaal te begrijpen. Dat lijkt het algoritme steeds beter te lukken. Hiervoor maakt het gebruik van contexten en verbanden met de voorgaande vragen. Maar ook zaken als je locatie en je zoekgeschiedenis hebben hier invloed op.

Wat betekent Voice Search voor SEO?

Omdat de zoekopdrachten in Voice Search wezenlijk anders zijn dan in Text Search, zullen ook SEO-principes anders toegepast moeten worden dan voorheen. Longtail keywords zullen belangrijker worden. Al is het alleen maar omdat een vraag uit meer woorden bestaat dan short tail keywords. Het merendeel van alle gesproken zoekvragen bestaat uit drie tot acht woorden. Dit vraagt om een andere aanpak dan de meeste websites tot nu toe toegepast hebben. Dit komt onder meer doordat een vraag die simpel lijkt op verschillende manieren te formuleren is. Een bijkomend probleem is dat Google één enkel antwoord op een zoekvraag geeft in plaats van een aantal opties. Dat is het zogeheten instant answer. Vaak zal dit antwoord uit de featured snippet komen, het kader dat op de 0-positie staat. Het vervelende hieraan is dat de beste ranking in Google hier niet automatisch tot een vermelding leidt. Het antwoord komt namelijk lang niet altijd van de pagina die op de hoogste positie staat. Bovendien zal een antwoord op een vraag niet direct een bezoek opleveren aan de website waarop dit antwoord staat.

Inspelen op het zoekgedrag van je klanten

Het toenemende aandeel van Voice Search betekent nog niet dat jouw goede Google ranking niets meer waard is. Google heeft zelf ook al gezegd dat de toekomst van het zoeken uit een combinatie van Text Search en Voice Search bestaat. Er zijn zoekresultaten die zich moeilijk laten uitspreken, zoals lange artikelen, datasheets en natuurlijk product- en categorieteksten in webshops. Het is dus vooral een kwestie van goed nadenken over hoe je het beste in kunt spelen op het veranderende zoekgedrag van jouw klanten. Daarbij is het belangrijk om een goed beeld te krijgen van hoe jouw doelgroep zoekt. Winkeliers die alleen online actief zijn, richten zich vaak op klanten die producten en voorwaarden met elkaar vergelijken. Die zullen geen genoegen nemen met één antwoord. Maar een informatieve pagina over bijvoorbeeld de toepassing of het onderhoud van je producten kan wel geoptimaliseerd worden voor gesproken zoekopdrachten. Een natuurlijk woordgebruik kan hieraan bijdragen. Mocht het instant answer in jouw SEO-tekst staan, dan kun je proberen om daar de naam van jouw winkel, producten of merken in te vermelden. Heb je naast een webshop ook een fysieke winkel? Dan is het zeker belangrijk om op locatie te optimaliseren. Een groot deel van de Voice Search-opdrachten wordt gedaan door mensen die onderweg op zoek zijn naar een winkel of een horecagelegenheid in de buurt van waar ze op dat moment zijn. Investeren in local search kan je daarom behoorlijk wat extra klanten in de winkel opleveren.

Hoe optimaliseer ik mijn webshop voor Voice Search?

Vooralsnog is een webshop die volledig met spraakcommando’s te bedienen is toekomstmuziek. Toch kan het geen kwaad om je Magento webshop te optimaliseren voor Voice Search. Informatieve pagina’s zijn altijd goed voor je Google Ranking. En als de informatie op jouw landingspagina’s een waardevol antwoord kan geven op vragen die potentiële klanten aan de Voice Assistant van hun devices stellen, is dat natuurlijk een mooie manier om jouw webshop onder de aandacht te brengen. Bij Shopcommerce hebben we de eerste voorzichtige verschuiving richting Voice Search enkele jaren geleden al opgemerkt. Hierdoor zijn we kritisch gaan kijken naar onze werkwijze op het gebied van SEO-teksten. Als een landingspagina antwoord geeft op een vraag die Google-gebruikers stellen, zijn we ons gaan richten op een natuurlijke vraagstelling in plaats van een aantal belangrijke losse keywords. De focus verschuift daardoor naar wat in de journalistiek bekend staat als de 5 w’s en de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Zoals gezegd leidt het geven van een instant answer nog niet meteen tot een bezoek aan jouw webshop. Zeker wanneer een vraag kort te beantwoorden is, zullen gebruikers al snel genoegen nemen met alleen het antwoord op de vraag. Dat is, naast de toegenomen onvoorspelbaarheid van het Google-algoritme, de grootste uitdaging als het gaat om websites optimaliseren voor Voice Search.

Shopcommerce volgt alle ontwikkelingen van Google

Shopcommerce zorgt ervoor dat mensen jouw webshop vinden. Om dat te kunnen blijven garanderen, moeten we natuurlijk wel de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO blijven volgen. Zo zorgen wij ervoor dat jouw doelgroep jouw Magento webshop blijft vinden. Ook in het tijdperk van Voice Search. Zo gaan we bij het schrijven van onze SEO-teksten al langer uit van een combinatie van Text Search en Voice Search door natuurlijke taal te gebruiken in plaats van een wat “stijvere” focus op losse keywords. Een bijkomend voordeel daarvan is dat de SEO-teksten prettig leesbaar zijn. Heb je vragen over het verbeteren van je vindbaarheid bij ingesproken zoekopdrachten? Of ben je benieuwd wat Shopcommerce voor jou kan betekenen als je je assortiment online wilt aanbieden? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken. Wij kijken graag met jou naar hoe je wensen naar de functionaliteiten van Magento te vertalen zijn.