Wat geeft een webshop een betrouwbare uitstraling?

keyboard_arrow_down

Er zijn tegenwoordig volop manieren om zelf een webshop te maken. Verschillende bedrijven hebben software ontwikkeld waarmee je snel je assortiment online kunt zetten. Soms heb je daar niet eens technische kennis voor nodig. Toch blijven de verkopen vaak achter bij maatwerk webshops, simpelweg omdat die een veel betrouwbaardere uitstraling hebben. Maar wat geeft een maatwerk Magento webshop precies een betrouwbare uitstraling? Uit onze ervaring met zeer uiteenlopende doelgroepen weten we dat de volgende eigenschappen belangrijk zijn voor een professioneel ogende webshop.

Een prettige lay-out

Vormgeving lijkt in eerste instantie niet veel te zeggen over de betrouwbaarheid van je bedrijf, maar bij een rommelige lay-out haken potentiële klanten meteen af. Veel zelfgemaakte webshops hebben een lay-out die niet uitnodigt om in je online winkel te blijven hangen. Er zijn verschillende manieren waarop een slechte lay-out klanten af kan schrikken. Denk bijvoorbeeld aan een te drukke vormgeving, verschillende lettertypes die door elkaar gebruikt worden, een te schreeuwerige tekstkleur of juist eentje die te veel in de achtergrond opgaat.

Wat precies een prettige lay-out voor je webshop is, is voor iedere doelgroep anders. Het belangrijkste is dat hij duidelijk is, je klanten niet te veel afleidt van het kopen van jouw producten en misschien nog wel het allerbelangrijkste: dat hij goed op de wensen van je doelgroep aansluit. Om te weten wat je doelgroep precies van je webshop verlangt, is goed onderzoek onmisbaar. Dat houdt in: analyseren waar je klanten de pagina uitstappen en achterhalen waarom dat gebeurt. Dit zijn allemaal zaken waar gratis of zelfs betaalde software geen pasklaar antwoord op biedt. Een ervaren UX/UI designer weet echter precies hoe een betrouwbare Magento 2 webshop eruit ziet.

Goede pagina’s voor contact en ‘Over ons’

Laat je jouw bedrijf duidelijk zien op je site? Dan kan dat wonderen doen voor de uitstraling van je webshop. Als klanten kunnen zien dat ze met een deskundig, betrouwbaar bedrijf te maken hebben, duwt dat twijfelaars vaak over de streep. Kunnen ze dit niet zien en is moeilijk te achterhalen hoe ze contact met je kunnen opnemen? Dan wek je de indruk dat je iets te verbergen hebt. Een contactpagina met duidelijke informatie over hoe klanten contact met je op kunnen nemen en een goede ‘Over ons’-pagina laten dus zien dat je klanten hun bestelling met een gerust hart bij jouw webshop kunnen plaatsen.

De ‘Over ons’-pagina is een mooie plek om te laten zien wat jouw webshop zo bijzonder maakt. Hier kun je informatie kwijt over de geschiedenis van jouw webshop en wat klanten van jouw bedrijf mogen verwachten. Zet de link naar deze pagina op een prominente plek en plaats goede foto’s van je bedrijfspand en eventueel je medewerkers op de pagina’s, zodat je klanten weten dat ze te maken hebben met een echt bedrijf waar echte mensen werken.

Deel op je contactpagina zoveel mogelijk manieren om contact met je op te nemen. Alleen een contactformulier komt voor veel klanten wat schimmig over. Een post- of bezoekadres, e-mailadres en telefoonnummer wekken veel meer vertrouwen. Vul dat bij voorkeur aan met een KvK-nummer en een btw-nummer. Hoe meer informatie er staat, hoe betrouwbaarder je webshop overkomt.

Veel inhoudelijke content

Over het algemeen hebben ondernemers veel kennis over hun producten in huis. Je doet er goed aan om die kennis ook te delen met je klanten. Dit is een uitstekende manier om aan je doelgroep te laten zien dat je deskundig bent. Straal je deskundigheid uit, dan wek je ook het vertrouwen dat de producten die je verkoopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Bovendien kun je met inhoudelijke content meer vertellen over bijvoorbeeld het gebruik en het onderhoud van jouw producten. Zo krijgen je klanten een duidelijk beeld van jouw assortiment.

Veel inhoudelijke content heeft nog een belangrijk voordeel en dat is dat je webshop het goed doet in Google en andere zoekmachines. Het gebruik van zoektermen in SEO content is nog altijd belangrijk, maar omdat veel mensen zoekmachines gebruiken om informatie te vinden, wordt informatieve content steeds belangrijker voor de algoritmes van zoekmachines. Met een grote hoeveelheid informatie vergroot je dus de kans dat klanten die jouw webshop nog niet kennen hem gaan tegenkomen als ze op zoek zijn naar informatie over de producten die je verkoopt.

Keurmerken en positieve klantbeoordelingen

Kennen klanten jouw webshop nog niet, dan gaan ze vaak al snel op zoek naar ervaringen die andere mensen met jouw bedrijf hebben. In de eerste plaats is het dus belangrijk dat klanten de shopervaring en eventueel het contact met de klantenservice als prettig ervaren. Dit kun je aan potentiële klanten laten zien door een koppeling te realiseren met klantenbeoordelingssites als Trustpilot, KiyOh, Feedback Company en Trusted Shops. Plaats de beoordelingen van jouw klanten op een prominente plek op jouw site, zodat klanten weten dat jouw webshop te vertrouwen is.

Ook keurmerken, zoals het Thuiswinkel Waarborg en het Webshop Keurmerk, laten zien dat klanten niets te vrezen hebben als ze iets bij jouw webshop bestellen. Zo’n keurmerk toont aan dat je eerlijk en duidelijk bent over de kosten, een goede garantieverklaring hebt opgesteld en alle belangrijke privacyrichtlijnen in acht neemt. Laat in je header of in de buurt van de klantbeoordelingen zien dat je deze keurmerken hebt, dan weten je klanten waar ze aan toe zijn. Verkoop je je producten ook buiten Nederland? Kies dan voor beoordelingssites en keurmerken waar je doelgroepen in het buitenland vertrouwen in hebben.

Shopcommerce bouwt betrouwbare webshops

Beschik je over goede producten en uitgebreide productkennis, maar niet over de kennis of tijd die nodig is om een webshop met een betrouwbare uitstraling te bouwen? Shopcommerce heeft sinds 2008 ervaring met het bouwen van Magento webshops en alles wat daarbij komt kijken. Zo kunnen we je helpen met een prettig navigeerbare site en kwalitatief hoogwaardige SEO content. Bovendien helpt Shopcommerce je met onverhoopte storingen of andere technische problemen. Dat hoef je dus niet allemaal zelf te doen.

Neem contact met ons op en leg je ideeën aan ons voor. We gaan graag met je op zoek naar de beste manier om Magento 2 in te zetten om jouw assortiment online aan te bieden.