Google Ads biedstrategieën: welke past bij jouw Magento webshop?

keyboard_arrow_down
Google Ads biedstrategieën zijn een belangrijk middel om jouw producten op te laten vallen bij de juiste doelgroep. Wil je zoveel mogelijk uit jouw SEA-budget halen, dan loont het om je te verdiepen in welke biedstrategieën Google Ads heeft. Zo kun jij de keuze maken waarmee de klanten die wat aan jouw producten hebben jouw webshop kunnen vinden en vervolgens jouw producten online bestellen kunnen. Maar welke Google Ads biedstrategieën passen het beste bij jouw Magento webshop? Wij laten je zien wat de mogelijkheden zijn.

Waarom verschillende Google Ads biedstrategieën?

“Verschillende doelen vragen om verschillende Google Ads biedstrategieën”, legt onze online marketingexpert Hidde uit. “Je kunt kijken of er überhaupt vraag naar je producten, los van de gegevens die je in je zoekwoordenplanner kunt vinden. Je zou ook kunnen kijken hoe snel je een product verkocht wilt hebben. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je een grote voorraad hebt liggen die je snel kwijt wilt. Natuurlijk ligt het ook aan het product. Hele generieke producten vragen om andere biedstrategieën dan meer specifieke producten.” “Je kunt Google Ads gebruiken om een directe actie te genereren. Voor een Magento 2 webshop is dat een aankoop, een offerteaanvraag of een contactformulier. Voor een dienstverlener is dit meestal een contactformulier. Stel dat je doel is om een ingevuld contactformulier na te bellen en vervolgens een product te verkopen. Die kun je dan instellen als conversies. Als gevolg daarvan kun je gericht campagnes instellen om je conversies te optimaliseren.”

CPC biedingen

CPC staat voor “costs per click”. Hierbij verhoogt Google Ads automatisch de biedingen naarmate het waarschijnlijker wordt dat een klik tot een conversie leidt. Wordt het minder waarschijnlijk? Dan zal Google Ads de biedingen tot wel 100% verlagen. “CPC biedingen zijn handig om te gebruiken als je een nieuw product in de markt zet, waarbij je een budget hebt voor minstens 10.000 bezoekers. Als je dan bijvoorbeeld 10.000 euro budget hebt, weet je dat je maximaal een euro per bezoeker kunt uitgeven om de bekendheid van je product te vergroten.” Inmiddels hebben CPC biedingen zich zo ver ontwikkeld, dat er een verbeterde CPC beschikbaar is. Deze is zelfs toe te passen op specifieke advertentiegroepen. Als je ziet dat er binnen jouw campagne bepaalde advertentiegroepen zijn die beter presteren dan andere, kun je jouw biedingen ook zo instellen dat er alleen op de best lopende advertenties automatisch geboden wordt.

CPV biedingen

CPV is de afkorting van “costs per view”. Je betaalt dus per keer dat de advertentie weergegeven wordt. Dit is een biedstrategie die heel goed werkt met remarketing. Voor videoadvertenties zijn CPV biedingen de ideale keuze. “CPV biedingen werken goed als je weet waar je doelgroep zoekt. Je moet dus goed weten wie je doelgroep is. Videoadvertenties zijn vooral handig als je de naamsbekendheid van je merk of je product wilt vergroten. Het mooie aan videoadvertenties is dat je zelf kunt kiezen op wiens kanalen je zichtbaar bent. Zo kun je heel gericht je klanten bereiken.”

Doel-CPA biedingen

CPA is kort voor “costs per acquisition”. Deze biedstrategie is erop gericht dat er zoveel mogelijk conversies uit de clicks gehaald worden. Er wordt een gemiddelde CPA-doelstelling vastgesteld en op basis daarvan worden automatisch biedingen gedaan. Binnen een campagne kun je zelfs meerdere doel-CPA’s instellen. “Als je weet wat je per product maximaal uit kunt geven aan je advertenties, is een doel-CPA heel handig. Doel-CPA biedingen zijn daarom de beste keuze voor een campagne die redelijk stabiel is. Als een groot deel van je clicks tot een aankoop leidt, kun je snel je doelstelling halen. En dus hou je dan geld over. Bij een stabiele SEA-campagne zul je in zo’n geval al snel meer conversies voor je geld krijgen.”

Conversies maximaliseren

Als je voor een maximaal bedrag zoveel mogelijk conversies wilt genereren, kun je het beste gebruik maken van de optie “conversies maximaliseren” in Google Ads. Hiervoor gebruikt Google Ads de beschikbare gegevens van jouw campagne. Deze biedstrategie is echter ook toe te passen op advertentiegroepen of zelfs op specifieke zoekwoorden. “Het grootste voordeel van conversies maximaliseren is dat je er grip op hebt dat je dagbudget niet overschreden wordt. Je kunt in Google Ads zien welke zoektermen tot conversie leiden. Op basis daarvan kun je je SEA-campagne heel specifiek gaan inrichten, omdat je meer kennis hebt van je bezoekers. Als je jouw bezoekers vervolgens ook in Google Analytics volgt, kun je ook zien wat ze nog meer doen op jouw website. Daar kun je dan ook weer acties op ondernemen.”

Handmatig bieden in Google Ads

“Als je weet welke zoektermen tot een verkoop of een actie leiden, kun je op die zoektermen handmatig meer gaan bieden. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat je drie euro terug krijgt voor elke euro die je in een zoekterm stopt, wil je daar natuurlijk het grootste deel van je budget in stoppen. Voor wie veel kennis over het zoekgedrag van zijn klanten heeft, is handmatig bieden daarom een uitstekende biedstrategie.” “Verder heb je met handmatig bieden enigszins inzicht in wat je moet bieden. Je weet de prijs die je moet betalen om op de eerste pagina van Google zichtbaar te zijn. En om boven de organische zoekresultaten vindbaar te zijn.”

Meer informatie over Google Ads biedstrategieën?

Heb je advies nodig over welke Google Ads biedstrategieën de juiste zijn voor jouw webshop? Of ben je van plan om jouw assortiment online aan te bieden en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een Magento 2 webshop? Neem dan contact op met Shopcommerce. Als full-service eCommercebureau met experts op het gebied van online marketing, Magento development, contentcreatie, Magento koppelingen en design in dienst kunnen wij jou helpen om jouw online ambitie tot een succesvolle Magento webshop uit te laten groeien.