Wat verandert er met de BERT-update?

keyboard_arrow_down
Regelmatig rolt Google nieuwe updates uit om zijn service te verbeteren. Volgens het bedrijf zelf is de BERT-update hun grootste in vijf jaar. Maar wat is de BERT-update precies? En welke gevolgen kan deze update voor de ranking van uw SEO content hebben? Onze SEO-specialisten hebben zich in de update verdiept en kwamen erachter dat hij vrij goed aansluit op onze eigen SEO-principes.

Focus op natuurlijk taalgebruik

De BERT-update is een direct gevolg van het toegenomen natuurlijk taalgebruik in zoekopdrachten. Deels komt dit door de opkomst van voice search, maar ook getypte queries zijn steeds vaker vragen en volzinnen. Google doet er alles aan om het taalgebruik in zoekopdrachten beter te begrijpen, zodat ze hun gebruikers betere antwoorden op hun vragen kunnen presenteren. BERT is een middel om de vragen van Google-gebruikers beter te kunnen begrijpen. Het zelflerend algoritme van BERT maakt gebruik van transformers – daar staat de T in de afkorting ook voor. Deze gebruikt Google om relaties tussen verschillende worden beter te herkennen. Synoniemen en geassocieerde keywords worden hierdoor een stuk belangrijker. Waar het algoritme van Google een paar jaar geleden nog niet wist dat verschillende woorden hetzelfde kunnen betekenen of met elkaar te maken hebben, slaagt het daar tegenwoordig steeds beter in. Er is nog een lange weg te gaan voordat Google menselijk taalgebruik daadwerkelijk begrijpt. De laatste tijd is er echter een sterke vooruitgang geboekt. Hierdoor is het belangrijk om uw bestaande SEO content aan te passen aan deze veranderingen of nieuwe content te creëren die beter op de nieuwe SEO-principes van Google aansluit.

Meer behoefte aan informatieve teksten

Toen SEO net in opkomst was, was het niet ongebruikelijk om een tekst vol te gooien met keywords om er maar voor te zorgen dat een site op die zoektermen te vinden was. Door de jaren heen is Google dat als een soort trucje gaan zien. Hierdoor verschoof de focus steeds meer naar relevante informatie. De BERT-update zet deze lijn voort. Zelfs kopjes met een hoge zoektermdichtheid kunnen nu als een SEO-trucje worden gezien. Daarom is het een noodzaak om meer natuurlijke teksten op uw site te hebben. Op informatief gebied leggen webshops het vaak af tegen informatieve sites. Wilt u uw webshop wat meer in de kijker spelen, dan is het plaatsen van veel informatieve content dus een pre voor uw Google-ranking. Een hoge informatiedichtheid is namelijk goed voor de relevantie van uw SEO content. Het kan dus geen kwaad om meer informatie over uw producten in uw content te zetten. Stukken tekst die enigszins samenhangen met het hoofdonderwerp van een pagina kunnen die tekst juist interessanter en dus relevanter maken.

Actueel blijven wordt steeds belangrijker

Het is een fout die we nog vaak zien: een webshop die geïnvesteerd heeft in kwalitatieve SEO content en uiteindelijk toch wegzakt in Google, omdat de teksten nooit meer bijgewerkt worden. Actualiteit was altijd al een belangrijke factor in het bepalen van de relevantie van content en actueel blijven wordt alleen nog maar belangrijker. Een goede SEO-strategie vraagt dus ook om regelmatig uw content updaten. Het delen van nieuwtjes is een effectieve manier om de actualiteit van uw webshop te benadrukken. Werkt u regelmatig uw content bij en heeft u bijvoorbeeld een blog om uw klanten op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen op uw vakgebied? Dat kan de relevantie van uw webshop een behoorlijke boost geven.

Geef antwoord op vragen

Zoals gezegd stellen steeds meer mensen vragen aan Google. En dat komt niet alleen door voice search. Kan uw content antwoord geven op vragen die uw doelgroep stelt, dan maakt dat uw webshop interessant en relevant. Een vraag-en-antwoordmodel is een fantastische manier om snel duidelijk te maken voor Google dat uw site de vraag in kwestie beantwoordt. Stel de vraag bijvoorbeeld in een kopje gevolgd door het antwoord in de lopende tekst. Heeft de tekst een hoge informatiedichtheid en een duidelijke opzet? Dan maakt u het makkelijk voor Google om de relevantie van uw content te beoordelen. U kunt het concept vraag en antwoord ook groter aanpakken met een FAQ-pagina in een overzichtelijk schema.

Een duidelijke structuur

U kunt Google na de BERT-update een handje helpen om uw site te beoordelen door een duidelijke structuur te hanteren. Uit de opbouw van uw pagina, zowel qua tekst als qua code, kan het algoritme veel leren over de context van bepaalde content. Zo kunt u tot op zekere hoogte voorkomen dat Google uw webshop voor iets anders aanziet dan het daadwerkelijk is; iets wat bij keywords met verschillende betekenissen nog wel eens voor kan komen. Minstens net zo belangrijk is de interne linkbuilding op uw site. Door links naar pagina’s met aanvullende informatie te plaatsen, kunt u Google laten zien welke informatie nog meer belangrijk kan zijn voor mensen die bepaalde keywords gebruiken. Het is al jaren onverstandig om lukraak een grote hoeveelheid links naar uw belangrijkste pagina’s te plaatsen. Maar als u slim en strategisch met uw interne linkbuilding aan de slag gaat, maakt dat de structuur van uw site een stuk duidelijker.

Houd de SEO-ontwikkelingen goed bij

De SEO-wereld is steeds in beweging. Google rolt met enige regelmaat updates uit. Als u uw ranking wilt behouden of zelfs wilt verbeteren, is het zaak om dat goed bij te houden. We zien de eerste gevolgen van de BERT-update al, maar welke effecten de BERT-update op de lange termijn heeft moet nog blijken. De SEO-specialisten van Shopcommerce volgen de vorderingen nauwgezet. Als het nodig is, stellen we onze SEO-strategie bij. Een webshop die geoptimaliseerd is voor zoekmachines geeft u immers altijd een voorsprong op uw concurrenten. Wilt u SEO content op uw webshop die ook na de BERT-update goed rankt? Ga dan met een ervaren partij als Shopcommerce in zee. We hebben jarenlange ervaring met het bouwen, beheren en optimaliseren van webshops. We monitoren de voortgang van uw content en passen onze actuele kennis toe om de best mogelijke SEO content voor u te creëren. Lijkt u dat wat? Kom dan eens bij ons langs of vul ons contactformulier in, zodat we de mogelijkheden voor webshop ontwikkeling kunnen bespreken.